فهرست مقاله
یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد.با توجه به بررسی های انجام گرفته ، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به فروشگاه های مجازی به شرح ذیل می باشند :
1- شناسایی مالک فروشگاه و امکان مراجعه در صورت بروز اشکال.
2- کامل و صحیح بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده.
3- گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
4- واضح بودن روند برگرداندن کالا و بازپس گیری پول.
5- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
6- تایید امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز ملی اعتماد.
طبق مطالعات انجام شده تائید فروشگاه مجازی توسط یک موسسه و مرکز ثالث ، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به فروشگاه مجازی را دارد . در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شو د ، می تواند برای شکایت از فروشگاه مجازی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.
در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه های مجازی را برعهده دارد.
اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب سایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت فروشگاه های مجازی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایت هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایت های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به خصوص B2C خواهد بود. به نحوی که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این که سایت ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می شناسند، اقدام به خرید می کنند.
ادز پنل نیز مفتخر به دریافت نماد اطمینان الکتروینیکی می باشد که میتوانید با خیال راحت خرید خود را انجام دهید .
تیم تولید محتوا